Gewichtsconsulent Hester presenteert:

Mediterraan dieet

Het Mediterraan dieet is gebaseerd op uiteenlopende wetenschappelijke onderzoeken. Het Mediterraan dieet is een manier van eten en drinken zoals die in bijvoorbeeld Italië is terug te vinden. In het wetenschappelijke onderzoek zijn deze voedingsgewoonten overgenomen met hier en daar wat kleine aanpassingen.

Het Mediterrane dieet heeft diverse gunstige gezondheidseffecten. Zo zal de insuline-gevoeligheid toenemen na het mediterrane dieet gedurende 12 weken te hebben gevolgd. Tevens zal het risico op hart- en vaatziekten afnemen en zal er een gewichtsverlies optreden. Dat het risico op hart- en vaatziekten verminderd komt doordat de bovendruk en onderdruk zullen afnemen en het cholesterolgehalte daalt; het slechte cholesterol neemt af en het goede cholesterol neemt toe. Tevens zal de hoeveelheid triacylglicerolen in het bloed afnemen. Het risico op bepaalde soorten kanker wordt ook kleiner.

Schrijf uzelf nu in voor het Mediterrane dieet onder begeleiding van  Gewichtsconsulent Hester te Beverwijk

 

 

Bron: Wageningen Universiteit, 26 mei 2009

Mensen die Mediterraan eten hebben meer goed cholesterol in hun bloed dan mensen die Westers eten. Al langer was bekend dat Mediterrane eters lagere LDL-cholesterolgehaltes (slecht cholesterol) hebben. Nu is ontdekt dat Mediterrane voeding ook leidt tot hogere HDL-cholesterolgehaltes (goed cholesterol). Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Marieke Bos van de Wageningen Universiteit dat is gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting. Een laag slecht cholesterolgehalte en een hoog goed cholesterolgehalte verlagen de kans op hart- en vaatziekten.

Veelvuldig gebruik van olijfolie, het eten van veel groente en fruit, graanproducten, peulvruchten, noten, vis en een glaasje rode wijn per dag kenmerken de Mediterrane voeding. Uit het Wageningse onderzoek blijkt dat olijfolie voor een deel verantwoordelijk is voor het gunstige effect van Mediterrane voeding op cholesterol. Daarnaast gaat het HDL-gehalte omhoog als je volledig Mediterraan eet. In de Wageningse studie vervingen onderzoekers een groot deel van het verzadigd vet (o.a. uit roomboter en andere ‘harde’ vetten) in de westerse voeding door enkelvoudig onverzadigd vet (o.a. olijfolie). Hierdoor daalde het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Vervingen de onderzoekers de westerse voeding volledig door Mediterrane voeding, dan daalde niet alleen het slechte LDL-cholesterol gehalte. Bij de proefpersonen steeg ook het goede HDL-cholesterolgehalte in het bloed.

Cholesterol is een belangrijke bouwstof van ons lichaam. Een teveel aan cholesterol is echter schadelijk. Overtollig cholesterol kan worden opgeslagen in onze bloedvaten. Hierdoor kunnen de bloedvaten vernauwd raken.

Eiwitcholesteroldeeltjes vervoeren cholesterol. Het LDL vervoert cholesterol naar de verschillende delen van het lichaam. Onderweg kan cholesterol zich gemakkelijk in de wanden van slagaders nestelen en zo een vernauwing veroorzaken. LDL-cholesterol heet daarom ook wel het ‘slechte cholesterol’. Het HDL vervoert het teveel aan cholesterol juist af naar de lever. De lever zorgt ervoor dat het cholesterol in de darmen en vervolgens in de ontlasting terechtkomt. Hieraan dankt het HDL-cholesterol de benaming het ‘goede cholesterol’.

 

Pas dan de Mediterrane voedingswijze toe!

 

Neem vandaag nog contact met mij op!

 

Velden met een * zijn verplicht

 

Emailadres:*

 

Naam:*

 

Adres:

 

Telefoonnummer:

 

Opmerking:

 

 

 


Aangesloten bij Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland

Copyright© 2009, Hester van Roode. Alle rechten voorbehouden.